..........

Jag har ju inte skrivit här på ett bra tag och anledningen till det är att ridningen och hästeriet har varit sjukt jobbigt  i typ två månader.
Noble började ju att slå med huvudet efter att jag kom hem ifrån utlandet och sedan så blev det bara värre och värre och jag fattade ingenting. Fattar egentligen fortfarande ingenting.                                                                                Jag har googlat ( dummaste man kan göra ) och jag har gråtit, massor. Jag funderade till och med ett tag på att lägga av med hästar. Lite väl drastiskt kanske men att inte veta vad det är för fel på ens häst lr att ingen annan vet vad det är för fel heller gjorde mig knäpp.
Bara ordet "headshaking" låter ju påhittat. 
Åh jag har läst, massor, tamefan allt som står på internet och jag blev inge klokare av det heller.
Så jag började med att kontakta Gunnar ( veterinär ) för att kontrollera tänderna på honom ifall det skulle vara något med munnen. Men han hade jätte fina tänder, bara lite vass längst in. Jag hade filmat lite hur han slog med huvudet och visade det och berättade hela historien. Han tyckte att det var jätte konstigt och trodde att han mest lattjade och sa åt mig att prova ett nosnät.
 Inge klokare blev jag av det så då tog jag ut Jossan Falk från multihorse för att hon skulle få gå igenom honom.
Hon hittade en hel del grejer bl.a. att sadeln förmodligen inte låg som den skulle. 
Då kontaktade jag Ann som var med när jag provade ut min Amerigo och hon kom ut för att titta. Jag hade en padd fram för att lyfta upp sadeln ur hans "gropar" som han har vid manken där det fattas lite muskler. Men han hade musklat på sig bra så det hade blivit lite för trångt. Det löste vi med fårskinspadden.
Men det blev inte så stor skillnad på hans beteende med det heller.
Då höll jag på att bryta ihop. Så jag och min älskade pojkvän som har stöttat mig jätte fint i det här bestämde att jag skulle prova det sista och det var nosnätet och fungerade inte det så skulle vi åka till Ulltuna så att experter skulle få kolla på honom.
Jag köpte nosnätet i måndags och red med det och hade inga förväntningar alls på att det skulle funka. 
Och det funkade! Helt otroligt! Från att han slog med huvudet nästan hela tiden mest på lång tygel men även nu när jag skulle jobba honom i form. Det är så svårt att beskriva hur han gör det men det är liksom som tics. Maria fick prova rida honom och då gjorde han det tre gånger och då fattade hon vad jag menade. Han gör det helt oförberett så man blir nästan rädd.
Med nosnätet ticsar han fortfarande men inte alls lika mkt som förut. När jag red i ridhuset gjorde han det inte alls och det gjorde han förut. Så det är bara utomhus han gör det och mest när han är taggad. 
Jag har provat allt nu den här veckan, hoppat, ridit i ridhus, och ridit ut och han är mkt bättre! 
Det värsta är att jag har ingen aning om vilken effekt nosnätet har, bara att de funkar och det är huvudsaken eftersom det bara är vid ridning som han gör det.
Jag får leva med min ticsande häst och hans nosnät nu för jag vet att jag kan inte leva utan honom.
Jag var så jäkla rädd att jag skulle förlora det intresse som jag älskat mest av allt, som jag lever för.
Så nu hoppas jag att jag ska kunna läsa det här inlägget om ett år och le lite åt min oro och att han har slutat med sin headshaking.
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

MalinSofia

Lycka är att älska hästar ❤️

RSS 2.0