Tagen framdel

I torsdags så tränade jag för Pia Eriksson i hoppning och det gick faktist väldigt bra. Trots att jag var lite nervös för att rida för en ny tränare i en ny grupp och dessutom åka ensam dit. Det var ju bara på THF men det känns ändå tryggare att ha någon med sig när det är något nytt. Det har ju sina fördelar med att vara själv också, jag får bättre kontakt med min häst och bättre självförtroende om det går bra. 😜
Men jag gick in med den inställningen att inte rida med prestationskrav utan hon är ju faktist där för att hjälpa mig om något krånglar.
 
Vi fick jogga fram hästarna själva och sedan skulle vi rida på volt med en ställd häst i nacken åt höger och vänster. Det funkade bättre åt vänster då han liksom krullar ihop sig när jag ställer till höger.
Sen red vi tagen framdel på spåret och jag har hört den rörelsen förut men inte så ofta men gissade på öppna och det var tydligen rätt för vi fick beröm. 😆 Haha.. Är van vid att man använder öppna och sluta ja men nu har jag läst på och tagen framdel är tydligen svag öppna! 👍
Sen hoppade vi fram på två klosshinder med två galoppsprång imellan och de skulle landa i rätt galopp efter. Noble landade i fel några ggr och det är för att jag håller lite ojämt i tyglarna.
 
Hade ju varit enklare att förklara om jag hade knäppt kort på övningarna men det hade jag verkligen ingen tanke på då. 😆
Vi hoppade iaf en linje kan man säga med räcken som gick som ett S på medellinjen. Skit svårt och det har vi aldrig gjort förut. Jag red som nr två och lyanade på kritiken som första ryttaren fick och då skulle hon ta ut svängarna mer så det gjorde jag och då höll jag på missa alla hinder. 😆🙈 Men vi kom över! Så ja..rid själv och lyssna inte på andras kritik. 👍 Men Pia fattade att jag hade lyssnat på vad hon sa till föregående ryttare.
Det gick bättre sen när jag inte rattade så mkt. 😁
 
Nästa övning var en linje på långsidan med klosshinder och tre galoppsprång till en oxer och sen tre galoppsprång till ett klosshinder igen. Så här gällde det att sätta rätt galopp på en gång. Det fixade vi och det gick bra tills att hon höjde upp oxern på kanske 110-115cm då blev jag av någon anledning lite nervös och red på lite så att han rev. Men sen var det inga problem de andra ggr. Gäller bara att jag hittar galoppen och litar på att hästen ska hoppa. Har lite svårt för det ibland och vill gärna lägga mig i lite för mkt. Men det är pga Desmond som jag red förut som inte alltid var bussig och hoppade, speciellt på högre hinder. Red jag inte perfekt då hoppade inte han heller. Noble har annan inställning och hoppar ändå även fast jag klantar till det ibland och det ger självförtroende! Lärde mig självklart mkt på Desmond pga det men jag föredrar en häst som också själv har lite självförtroende i hoppningen och hoppar.
 
Sedan lades alla övningar ihop till en bana och jag måste erkänna att jag kände mig lite trött då. 😆 
Hade dessutom inte ätit någon riktig mat då korven Douglas hade köpt smakade satan så jag fick äta flingor och mackor till middag. 😛
Men det var bara att hitta fokus och han flög verkligen över hinderna! Min fina häst!❤️ #mittfavoritord 
Fick beröm av Pia och hon gillade Noble. Tyckte att han hoppade fanatiskt och nästan ifrågasatte att jag "bara" hade hoppat 110cm med honom. 🙈 Men jag sa att det var jag som var lite feg. 😁 Är väldigt nöjd nu med att vara uppe på 110cm. Sen så har han bara tävlat ordentligt i typ ett år och jag skyndar hellre långsamt. 😊
Pia var en bra tränare att rida för. Genomtänkta övningar och noggrann som tränare. 👍 Finns en plats ledig i den gruppen nu och det har ju sina fördelar, jag vet att träningen alltid blir av. Mer osäkert att träna för Maggan då man vet dagen innan lr samma dag om det blir träning lr ej. Men det är samtidigt hon som har tagit oss dit vi är idag och det betyder mkt för mig.
 
I morgon är det dax för tävling på Näset och jag rider 100 och 110cm. Det är Maggan som är banbyggare så det känns tryggt! Sista tävlingen utomhus innan inomhussäsongen drar igång igen. 
Som sagt hitta galoppen och tänk inte så mkt så går det nog bra! 😉



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

MalinSofia

Lycka är att älska hästar ❤️

RSS 2.0